""

A közösségi médiafelületeken való jelenlét ma már kikerülhetetlen tevékenység. Legyen szó vállalkozásokról, sportklubokról vagy sportolókról, napi szinten kell kommunikálnunk rajongóinkkal, ügyfeleinkkel vagy éppen vásárlóinkkal. A magyar internetes társadalom már felismerte a közösségi média felületekben rejlő lehetőségeket. Napi szinten próbáljuk őket kiaknázni, de még mindig van hova fejlődnünk.

A magyarországi Facebook felhasználók száma folyamatosan növekszik. A SocialDaily statisztikái szerint hazánkban közel 5 millió ember használja a Facebookot napi szinten. A majdnem 10 millió fős populációnk fele tehát jelen van a közösségi portálon. A statisztikai számadatok fényében elkeserítő tud lenni a magyar labdarúgók Facebookos rajongó száma.

Az alacsony követőtábor több mindent jelenthet: a magyar futballisták népszerűsége meg sem közelíti a nemzetközi sztárok szintjét vagy csak nem értünk hozzá.

A közösségi médiában elért sikerek ugyanakkor nem csak a pályán mutatott teljesítmény alapján generálódnak. Fontos, hogy egy labdarúgó eladható termék legyen. Cristiano Ronaldo például kismillió marketing- és reklámkampány arcaként jelenik meg szerte a világon. Magyarországon erre elvétve találunk példát. Labdarúgóink egyre ritkábban jelennek meg kampányok arcaként, mint egyéb sportágak képviselői.

A pályán kívül élt élet is nagyon fontos.

A sportoló közszereplő, a közszereplőnek betekintést kell engednie a magánéletébe, hogy a rajongók valóban azonosulhassanak vele. Cristiano Ronaldo erre a tökéletes példa. A portugál sztár legutóbb a kedvesével eltöltött romantikus vacsoráról osztott meg fotót közösségi oldalán. A képet 2,4 millió rajongó kedvelte, 25 ezer felhasználó pedig meg is osztotta saját idővonalán. A megosztás betekintést engedett Cristiano Ronaldo magánéletébe, de mégsem volt túlságosan intim információ.

""

Cristiano Ronaldo és Irina Shayk romantikus vacsorája a Real Madrid mérkőzése után (Forrás: Cristiano Ronaldo Facebook)

Egy jó pillanat milliós tömegeket mozgat meg.

Természetesen ez nem feltétlenül Cristiano Ronaldo érdeme. A portugál csillag bizonyára komplett marketinges stábbal dolgozik. Az ő érdeme az, hogy felismerte a közösségi médiában rejlő lehetőségeket és mosolyog akkor is, amikor már ereje és kedve sincs hozzá.

A magyar labdarúgók közül elvétve említhetünk professzionálisan kezelt közösségi oldalakat. Beszédes példát szolgáltat erre mostani cikkünk. Eredetileg tíz magyar játékos oldalát szerettük volna összevetni, de nem tudtunk tíz épkézláb Facebook oldalt összekanalazni a magyar labdarúgók profiljai közül.

""

Szalai Ádám timeline cover fotója

Egészen pontosan hét labdarúgó közösségi oldalát ítéltük megfelelőnek. A lista élén Szalai Ádám áll. A magyar válogatott és a Hoffenheim játékosa 120 ezer rajongóval rendelkezik. A magyar légiós elég ritkán frissíti oldalát. Előfordult olyan eset is, amikor 2-3 hétig nem osztott meg semmit rajongóival. Nyílván az volt az oka, hogy a támadó ideiglenesen lemondta a válogatottságot. Ettől függetlenül hibát követett el. A rajongókkal kommunikálni kell és a negatív kritikát épp úgy el kell fogadni, mint a pozitív szavakat. Szalai posztjai egyébként sikeresek. Legutóbbi megosztása például 7400 embernek tetszett. Magánéletébe utoljára június 21-én engedett betekintést, amikor nyári szabadságáról osztott meg egy selfie-t.

""

Dzsudzsák Balázs timeline cover fotója

Élni kell a lehetőséggel…

Hasonló cipőben jár Dzsudzsák Balázs is. Az orosz Dinamo Moszkvában szereplő játékos korábban számtalan magánéleti sztorival szerepelt a lapok címlapján. Talán ezt megelégelve ma már sokkal kevesebb tartalom jelenik meg rajongói oldalán, mint korábban. A szélsőt 91 ezer rajongó követi Facebook oldalán. Profilján szintén látszódik, hogy nem tudatos munka eredménye a felépített közösség. Előfordul, hogy napokra vagy akár egy-egy hétre is poszt nélkül maradnak rajongói. A kiaknázható lehetőségeket sem használják ki. A románok elleni sikerként elkönyvelt döntetlen után Feröer-szigetek legyőzését követően már kommunikált rajongótáborával a futballista. Ez pedig komoly marketingkommunikációs hiba.

""

Rudolf Gergely timeline cover fotója

Rudolf Gergely Facebook oldala a harmadik a sorban. A Győri ETO csatárát 55 ezer ember követi a közösségi portálon. A támadó egyértelműen elhanyagolja közösségi jelenlétet, pedig a rajongók száma nem ezt kívánja. Legutóbb június 10-én jelent meg poszt az oldalán, de előtte is csak áprilisban lépett kapcsolatba követőivel. Rudolf magyar szinten a topcsapatok egyikében futballozik, míg a válogatottban is szerepet kapott az utóbbi időben. A játékosnak tehát helye lenne a magyar közösségi médiafelületeken. Az már más kérdés, hogy vajon miért nem foglalkoznak megfelelően a menedzselésével.

""

Torghelle Sándor timeline cover fotója

Air Xanyi saját javára fordította a negatív kritikákat

Listánk negyedik helyére egy különleges labdarúgó futott be. Torghelle Sándor A levegő ura című életrajzi könyv kapcsán hozta létre rajongói oldalát. Az MTK támadója felismerte az internetes felületek jelentőségét és elfogadta azt minden vonzatával. A labdarúgó ugyanis sokáig elsőszámú célpontja volt a TrollFoci csapatának. Mémek ezreit gyártottak a csatárról. Nap mint nap kifigurázták Torghellét, de a játékos elfogadta a kritikát és poénnak felfogva megpróbált előnyt kovácsolni belőle. Csillagos ötös jár érte, Air Xanyi oldalát 16 ezer rajongó követi.

""

Tajti Mátyás timeline cover fotója

A Top 5 ötödik pozícióját Tajti Mátyás kaparintotta meg. A Felcsútról Barcelonába szerződő labdarúgó szinte még semmit nem tett lesz az asztalra. A népes követőtáborát főleg annak köszönheti, hogy a Puskás Suzuki Kupa után a Real Madrid és a Barcelona is szerette volna szerződtetni a 16 éves játékost. A Puskás Akadémia neveltje végül a Barcelona mellett döntött, így a Barca érzelmű rajongók gyorsan összehozták a 13 ezer követőt számláló oldalt. Természetesen itt kell megemlítenünk azt is, hogy Tajti Mátyás egészen más generációt képvisel, mint mondjuk Dzsudzsák Balázs vagy Szalai Ádám. Az 1998-as születésű játékos gyakorlatilag a közösségi oldalak világában nőtt fel. Tartalmilag pozitívan értékelhető jelenléte van a közösségi oldalon. Nagyjából egyforma hangsúlyt kapnak a szakmai és magánéleti tartalmak. Ismételten csak azt mondhatjuk: jó az irány.

Játékos neve és klubja Rajongók száma a Facebookon
1. Szalai Ádám (1899 TSG Hoffenheim) 120 101 fő
2. Dzsudzsák Balázs (Dinamo Moszkva) 91 219 fő
3. Rudolf Gergely (Győri ETO FC) 55 635 fő
4. Torghelle Sándor (MTK Budapest FC) 16 349 fő
5. Tajti Mátyás (FC Barcelona) 13 160 fő